A munkafolyamat első lépéseként dokumentumelemzéssel tervezzük kezdeni a munkát, mely segítségével áttekintjük az oktatási, kulturális intézmények helyzetét, a demográfiai, strukturális, gazdasági változásokra adott válaszait a fiatalokat érintő munkaerő piaci kérdésekre vonatkozóan. Ezen tevékenység megvalósításával célunk az, hogy átfogó képet adjunk mindenki számára az eddigi kutatásokról, és ez által olyan saját felmérést készítsünk, ami mindenképpen hiánypótló. Az eddigi eredmények és tapasztalatok megismerése éppen ezért kulcsfontosságú, ez a gyűjtőmunka, valamint összegző dokumentum létrehozása.
Ezt követően fókuszcsoportos beszélgetések és strukturált csoportos mélyinterjúk segítségével kívánjuk feltárni a diákönkormányzat, az ifjúsági fórumok, a diáksegítő iskolai rendszer működésének fő mozzanatait, a helyi diákságra gyakorolt hatását, közelmúltbéli és jelenlegi szerepét.
Végül pedig, kérdőíves, önkitöltős adatfelvétellel kvantitatív ismereteket szerzünk az ifjúsággal kapcsolatban számos körülményről. A kérdéscsoportok a személyes adatokat, a családok társadalmi státuszát, a fogyasztási javakkal való ellátottságát, a jövővel kapcsolatos elképzeléseit, az értékekkel kapcsolatos attitűdjeit, az egyes intézmények, programok megítélését, a közösségi, oktatási művelődésben való részvételét, a kulturális fogyasztásuk mikéntjét, a közművelődési intézményrendszer biztosította lehetőségek igénybevételének szintjét, lakóhelyükhöz való viszonyulását, munka attitűdjüket, készségeiket, képességeiket, kompetenciáikat térképezik fel.