Pályázatunk utolsó műhelymunkája során nem maradt más feladatunk, mint, hogy az eddig elvégzett munka felhasználási lehetőségeinek tanulmányozása. A pályázat zárásául szolgáló tapasztalat integráló magyarországi konferencia után a résztvevők közül többen is megfogalmazták szükségességét egy ilyesfajta munkának, akár kézzel fogható, kiadvány formában is. A felszólalók közül voltak, akik szociális téren, családsegítőben dolgoztak, ifjúsági segítők, kortás segítők, illetve formális keretek közt, óvodákban, iskolában dolgozó érdeklődők is. Ezek az igények mind alapjául szolgáltak a műhelymunkának. A korábbi alkalom során – mely műhelymunka „Adaptációs lehetőségek alapjai” címmel került megtartásra – abban egyetértettünk, hogy egy olyan helyi igényekre adaptált ifjúsági stratégia létrehozása lenne kedvező, mely a hátrányos helyzetű fiatalok helyzetbe hozását segíti elő. Latolgattuk azokat a bekapcsolódási pontokat, hogy egy fiatal életében mikor érkezik el az a pont, mikor megfelelő segítséggel a pozitív jövőképet lehet elősegíteni. A workshop alkalmával jelen volt Békéscsaba több intézményét egyesítő Általános Művelődési Központ intézményvezetője, aki munkájából kifolyóan egészen kis gyermekkortól látja a fiatalok életét. Elmondása alapján már az óvodás korban is megfigyelhető a különbség az egyes gyerekek közt, például a feladatokhoz való hozzáállásban, az általános motivációban, vagy a jövőről alkotott elképzelésükről. Megfogalmazta, hogy már itt el kellene kezdeni a fiatalok támogatását, választási lehetőségeket mutatni nekik. Egyet értettünk abban, hogy az elkészült kutatási zárójelentést ki kell ajánlani minden ifjúsággal foglalkozó intézménynek, reménykedve abban, hogy az abban leírtak segítségére lehet az ifjúsággal foglalkozóknak.